Uzay Çatı Proje İmalat Ve Montaj Hizmetleri

Uzay çatı sistemleri

MİMARİ  VE  ENDÜSTÜRİYEL  AMAÇLI , GENİŞ AÇIKLIKLI,  KOLONSUZ,  GENİŞ HACİMLİ, mekanlar  için  birçok avantaj sağlamakta olan UZAY KAFES sistem  hafiflik  maliyet avantajı nakliye kolaylığı  hatasız imalat seri montaj gibi önemli unsurlarda  yatırımınız adına fark yaratmaktadır.

Uzay kafes sistemleri diğer klasik ve konvansiyonel sistemlere göre yapısal olarak daha rijit ve hafiftir. Uzay strüktürler olarak adlandırılan üç boyutlu çubuk sistemleri belli koşulların sağlanmasıyla sadece basınç ve çekme kuvvetlerinden etkilenerek, eğilme durumunun baskın olduğu taşıyıcı sistemlere oranla daha etkin olmaktadır.

Uzay kafes sistemler, özellikle geniş açıklıkları mekan ortasında kolon kullanmadan veya az sayıda kolon kullanarak örtmede son derece elverişlidir. Uzay çatı sistemleri; sergi salonları, camiler, yüzme havuzları, endüstri binaları, hangarlar, okul binaları, alışveriş merkezleri, araç otoparkları, pazaryerleri gibi geniş açıklıkları olan ve sık düşey taşıyıcı istenmeyen hacimleri örtmek için sıklıkla kullanılmaktadır. Bu sistemler işin uzmanları tarafından planlandığında diğer sistemlere göre daha az malzeme gerektirmekte, dolayısıyla daha ekonomik olmaktadır. Uzay kafes sistemleri basit prefabrike elemanlarla inşa edilir.

 

  • Düğüm noktaları ( küre elemanlar )
  • Çelik çubuklar ( boru elemanlar )
  • Cıvata ve somunlar
  • Aşık ve eğim elemanlarıdır

 

Küre ve boru elemanlar sistemin kurgusunu oluşturan ana bileşenlerdir. Toplam dört farklı bileşenle kurulabilmesi sistemi prefabrikasyon için ideal kılmaktadır. Parçaların küçüklüğü ve hafifliği nedeni ile kolay taşınır, pratik bir şekilde fazla hüner gerektirmeden monte edilirler.

 

Statik Hesap Yöntemi   

Yüksek dereceden hiperstatik olan uzay kafes sistemlerinin elle çözülmesi çok zordur, bu yüzden statik hesapları tümüyle bilgisayar destekli yapılır. Sistemin çözümünde düğüm noktalarının mafsallı olduğu ve moment taşımadığı, çelik çubuklarla da sadece eksensel kuvvetlerin aktarıldığı var sayılır.

Uzay Kafes Sistemlerinin çözümü matris deplasman yöntemini kullanan programlarla yapılır.

Hesap çıkışlarında, düğüm noktası deplasmanları, çubuk kuvvetleri, mesnet reaksiyonları ve bütün eleman kesitleri mevcuttur. Yüklemeler TS 498'e uygundur.

 

Elemanlar          

Doğru imal edilmiş bir uzay kafes sisteminde:

  • Bir düğüm noktasında bileşen çubukların eksenleri, düğüm noktasının merkezinde tek bir noktada birleşmelidir. Bunun için düğüm noktalarının çok hassas şekilde CNC makinelerde üretilmesi ve delinmesi gerekmektedir.
  • Sisteme gelen dış yükler yalnızca düğüm noktalarına etki etmelidir. Eğer çelik çubuklara dış yükler etki ederse çubuklarda moment oluşur ve bu moment düğüm noktalarına etki eder.
  • Çubuklar düz ve doğrusal olmalıdır. Kendi ağırlığı ile sehim vermemelidir.
  • Çift katlı uzay sistemlerde, bir düğüm noktasına aynı düzlemde olmayan en az 3 çubuk birleşmelidir. Tek katlı uzay kafes sistemlerde çubukların arasında kalan alanların en sağlam 2 boyutlu şekil olan üçgen olma zorunluluğu vardır.
  • Sistem çubuklarının doğrusallığını bozmamak için üst kaplama malzemeleri, aşık elemanları, aydınlatma elemanları ve havalandırma tesisatı gibi sisteme yük getiren gereçler düğüm noktalarına bağlanmalıdır.   
  • Uzay Kafes Sistemleri düğüm noktalarına göre Mero Sistemi, İçi Boş Küre Sistemi, Triodetik Sistem, Unibat Sistemi olarak beşe ayrılır. Bütün dünyada daha ekonomik oluşu ile en yaygın kullanılan sistem haline gelmiş olan Mero Sistemi  Uzay Çatı Sistemlerinde de kullanılmaktadır. Sistemde çubukların birleştiği düğümler küre şeklinde olup, dövülerek şekil verilmiştir.  DIN 17200 e uygun olarak 1040 malzeme kullanılan kürelerin çapları kullanıldığı yere ve aldığı yüke göre 58mm ile 220 mm arasında değişmektedir. Sıcak dövme yöntemi ile şekillendirilip, kumlama ile yüzey tufal tabakası alınan kürelerin yüzeyleri CNC tornalarla düzeltilip küreselliği sınırların içine çekildikten sonra, 5 eksenli CNC dik işleme merkezi ile verilen programa uygun yüzey düzleme, delik delme ve diş çekme işlemleri gerçekleştirilir.
  • Standart olarak 25 mikron kalınlığında elektro galvaniz ile kaplanır.
  • Eksenel basınç veya çekme kuvvetine maruz kalan, sistemin ana taşıyıcıları olan borular, düşük karbonlu kaynaklanabilme kabiliyeti yüksek olan St37, St42 veya St52 kalitesindeki DIN 17100 e uygun dairesel kesitli çelik borulardan imal edilir. Boruların iki ucuna kaynatılan dövme konik parçalarda aynı kalitede malzemedendir.
  • Sistemde kullanılan civatalar DIN 13 e uygun ISO dişli 8.8 veya 10.9 kalitesindedir. Titreşimlerden etkilenmemesi için sık dişlidir.
  • Aşıklar genellikle dörtgen kesitlidir St 34 veya St 37 malzemeden üretilir ve kaplama cinsine göre imal edilir. Bir kat anti pas ve bir kat son kat boya ile boyanır. Şantiyede monte edilir.  
  • Aşık dikmeleri küreler ile aşık bağlantılarını yapmakta kullanılır. Eğer  sistemin kendisi çatı eğimini aynı zamanda oluşturmuyor ise, aşık dikme boyları ile bu eğim oluşturulur.

 

Korozyona karşı koruma:            

  • Cıvata ve küreler elektro galvaniz, somunlar sıcak daldırma veya elektro galvaniz kaplanır.
  • Borular isteğe göre:
  • Çinko fosfat üzerine epoxy polyester toz fırın boya
  • Çinko fosfat üzerine polyester toz fırın boya
  • Sıcak daldırma galvaniz üzerine epoxy polyester toz fırın boya
  • Sıcak daldırma galvaniz üzerine polyester toz fırın boya yapılır.
  • Aşık ve aşık elemanları hava korumalı, sentetik esaslı bir kat antipas ve bir kat sonkat boya ile boyanır. 
Top